Bereikbaarheidsprioriteiten

27 maart, 2018 | door tlassing |

Gevraagd aan de industrie en de grote bedrijven is het duidelijk, alles moet wijken voor hun bereikbaarheid. Onbereikbaar zijn kost geld en banen en dat gaat bij hen boven alles..
“ALLES” is echter een groot woord. Dat kan ook niet, want zou alles moeten wijken voor hun bereikbaarheid, dan zouden we hele wijken moeten slopen omdat die in de weg van de bedrijven liggen.
Alles is dus onzin.
Maar hoe ver moeten we dan wel gaan?
Als een bedrijf klaagt over slechte bereikbaarheid, kan dat dan ook betekenen dat het bedrijf misschien op een onhandige plek gevestigd is?
Of misschien is het bedrijf slechts op bepaalde momenten van de dag slecht bereikbaar omdat er bijvoorbeeld in de spits files staan of omdat de doorstroming slecht verloopt omdat bijvoorbeeld fietsende schooljeugd ook gebruik van de wegen maakt. Hoe kunnen we die tijdelijke problemen dan aanpakken?

We zien nu in Best dat vrachtwagens die vanuit het noorden komen er dankzij de navigatie al bij de eerste afslag af gaan en dan via de Ringweg helemaal naar industrieterrein Breeven rijden. Dat terwijl de snelweg volgen en er dan bij afslag 7 (A58) af gaan voor de leefbaarheid en de veiligheid van de Ringweg een betere optie is.
Volgens de werkgevers is de Ringweg route echter een must, want de snelweg is te druk. Toch is dat vaak onzin, want ook op rustige tijden wordt deze route door vrachtwagens gekozen. Het is simpelweg een keuze van de chauffeur en heeft vaak niets te maken met snelheid of bereikbaarheid.

Is de Ringweg ook serieus een toegangsweg voor de bedrijventerreinen Breeven en ’t Zand, of zou het de voorkeur genieten als zware vrachtwagens bij voorkeur via afslag Centrum (A2) of afslag 7 (A58) komen?
Voor de leefbaarheid van de kern is het voorkomen van onnodig vrachtverkeer een goede zaak. Je kan ze actief weren, je kan ook zachte dwang gebruiken. Best doet dit al door de fietsers op de rotondes voorrang te geven. Helaas werkt dat niet bij alle chauffeurs en een stukje voorlichting richting lokale chauffeurs kan dan ook helpen. Chauffeurs zien niet altijd in dat onnodig door de kom rijden in feite voor de leefbaarheid van Best ook geen goede zaak is. Ook hun gezin moet zich ‘ergens’ door de kom verplaatsen en ze zien dan vaak wél in dat minder vrachtwagens dicht bij wandelaars en fietsers in alle opzichten veiliger, gezonder en beter is.
Een extra bord met de aanduideing “Breeven” of “Bestse Industrieterreinen” bij de snelweg? Zo kan een onbekende vrachtwagenchauffeur ook zien dat hij beter en sneller over de snelweg kan rijden.

Stem of voeg toe aan:  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.